Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczek) w celu personalizowania treści dla odbiorców. Każdy użytkownik może wyłączyć zapisywanie plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej, co spowoduje, że nie będą gromadzone żadne informacje.

Nie da się ukryć, że zużyte opony  to dokuczliwy problem przy tak szybkim rozwoju motoryzacji. Dużo większa liczba poruszających się po drogach samochodów i ciągłe nowsze, lepsze technologie produkcji sprzyjają zwiększeniu ilości opon, które podlegają utylizacji .

Degradacja zużytych opon w środowisku naturalnym może trwać nawet 100 lat. Sytuacja taka wymusiła regulacje prawne w tym zakresie i dlatego, zgodnie z przepisami o odpadach, nie można na wysypiskach składować opon zarówno całych jak i w formie rozdrobnionej. Zostały one zakwalifikowane do rodzaju odpadów, które należy wykorzystywać ponownie.

Centrum Utylizacji Opon Organizacja Odzysku S.A. zainicjowało program zatytułowany „Gumowy Surowiec”, który ma zwrócić uwagę na problematykę zrównoważonego rozwoju i recyklingu zużytych opon.

Dbając o otaczające nas środowisko zużyte opony można pozostawić w:
- warsztatach wulkanizacyjnych przy wymianie opon,
- punktach dobrowolnego dostarczania odpadów zlokalizowanych w pobliżu miejsca zamieszkania, tzw. PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych),
- ramach różnych programów oczyszczania i zbiórek wielkogabarytowych odpadów w miastach i gminach typy „wystawka”.
W przypadku uzbierania większej ilości opon można skontaktować się  z Centrum Utylizacji Opon Organizacja Odzysku S. A.

Używane opony można również sprzedać korzystając z giełdy opon używanych. Warto skonsultować taką możliwość w zakładzie wulkanizacyjnym. Może nie są to duże zyski, ale można otrzymaną kwotę potraktować jako niezapowiedziany rabat przy zakupie opon nowych. W tym przypadku każde dodatkowe 15-20 % z ceny w dół jest już miłym prezentem.

Opony używane, które mogłyby być ponownie użyte, poddawane są procesowi regeneracji, który polega na ich bieżnikowaniu.

W zależności od tego, jaki rodzaj procesu zostanie wybrany to albo przykleja się nową warstwę zwulkanizowanego bieżnika do karkasu, odpowiednio wcześniej przygotowanej zużytej opony, albo nowa warstwa niezwulkanizowanego bieżnika po nałożeniu go na przygotowaną oponę umieszczoną w specjalnej metalowej formie, poddawana jest procesowi wulkanizacji.

wyszukiwarka opon

Witryna stworzona na platformie