Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczek) w celu personalizowania treści dla odbiorców. Każdy użytkownik może wyłączyć zapisywanie plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej, co spowoduje, że nie będą gromadzone żadne informacje.

Głębokość bieżnika

Pomiar głębokość bieżnika

Opony są jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Na nich oparte jest działanie takich systemów jak ASB (łożysko z aktywnym czujnikiem prędkości obrotowej koła) lub ESP (układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętów.

Każda opona wyposażona jest we wskaźniki głębokości bieżnika (TWI ang. Tread Wear Indeks, czyli indeks zużycia bieżnika) mające postać poprzecznych uwypukleń umieszczonych w pewnych odstępach na całym obwodzie opony, w jej rowkach wzdłużnych. Uwypuklenia te mają wysokość 1,6mm. Oponę należy wymienić, gdy głębokość bieżnika zrówna się z tym wskaźnikiem. Zgodnie z europejskim prawem niedozwolona jest jazda na oponach, których bieżnik ma mniejszą głębokość niż 1,6mm. Jednak zgodnie z opinią ekspertów opony należy wymienić, gdy głębokość bieżnika wynosi 2-3mm (w przypadku opon letnich) oraz 3-4mm w przypadku opon zimowych. Spadek głębokości bieżnika poniżej 4mm oznacza znaczną utratę jej sezonowych właściwości.

W jaki sposób prawidłowo zmierzyć głębokość bieżnika?

  1. Odpowiednie ustawienie kół pojazdu

W celu sprawdzenia głębokości bieżnika należy zaparkować samochód na płaskim i równym podłożu. Następnie zaciągnąć hamulec ręczny (w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów) lub wrzucić pierwszy bieg (przy manualnej skrzyni biegów). Kolejnym krokiem jest skręcenie kierownicy o 45° w lewo lub w prawo.

  1. Sprawdzenie głębokości bieżnika

Pomiaru głębokości bieżnika należy dokonać w kilku miejscach za pomocą specjalnej suwmiarki (głębokościomierza bieżnika). Głębokość bieżnika musi wynosić co najmniej 1,6mm. Wskaźniki zużycia bieżnika znajdują się na dnie rowków. Dokonując pomiaru głębokości bieżnika zarówno na obwodzie opony jak i na jej szerokości można sprawdzić czy opona równomiernie zużywa się. Wysokość bieżnika powinna być równa na całym obwodzie koła. Zużycie bieżnika do poziomu wskaźników oznacza, że zgodnie z przepisami prawa opona jest zużyta i należy ją wymienić.

Jakie są przyczyny nierównomiernego zużycia opon?

  • Zużycie opon na zewnętrznych krawędziach:

Jeżeli obie krawędzie są zużyte dopompuj opony oraz sprawdź ich szczelność. W trakcie użytkowania opony tracą powietrze. Jazda na niedopompowanych oponach powoduje nadmierne zużycie paliwa oraz zwiększa ryzyko wypadku. Jeżeli tylko przednie opony mają zużyte krawędzie, może to oznaczać, że zbyt szybko pokonujesz zakręty. Regularnie sprawdzaj poziom ciśnienia w oponach.

  • Opony zużyte są tylko w środkowej części bieżnika:

Jeżeli środek bieżnika zużywa się szybciej niż jego krawędzie zewnętrzne, może to oznaczać, że w oponach jest zbyt wysokie ciśnienie. Wówczas istnieje większe ryzyko rozerwania opony. Należy użyć ciśnieniomierza, aby zmniejszyć ciśnienie do zalecanego poziomu.

  • Nierównomierne zużycie pojedynczej opony:

Pojedyncze miejsca nierównomiernego zużycia lub całkowity brak bieżnika w niektórych miejscach opony może oznaczać, że potrzebne jest wyważenie lub ustawienie zbieżności kół. Całkowity brak bieżnika w niektórych miejscach może również oznaczać zużycie amortyzatorów.

  • Nierównomierne zużycie poszczególnych opon:

Opony na przedniej osi zużywają się szybciej, ponieważ przednia część pojazdu utrzymuje ciężar silnika oraz wykonuje większość funkcji związanych z kierowaniem. W przypadku, gdy opony zużywają się szybciej niż powinny należy skontrolować stan zawieszenia. Jeżeli opony zużywają się szybciej po jednej stronie pojazdu, konieczne może okazać się ustawienie zbieżności.

  • Ząbkowane krawędzie opon: Jeżeli krawędzie bieżnika kształtem przypominają zęby piły lub są wystrzępione, prawdopodobną przyczyną jest nieregularne tarcie o nawierzchnię. Może to oznaczać konieczność ustawienia zbieżności.

Witryna stworzona na platformie