Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczek) w celu personalizowania treści dla odbiorców. Każdy użytkownik może wyłączyć zapisywanie plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej, co spowoduje, że nie będą gromadzone żadne informacje.

Przed zakupem opon do samochodu należy sprawdzić ich rozmiar. Każdy samochód wyjeżdżający z fabryki ma odpowiedni rozmiar opon, dostosowany do danego modelu samochodu, jego mocy silnika oraz rocznika. W niniejszym artykule przedstawimy sposoby na sprawdzenie informacji na temat rozmiarów opon, które powinny być zamontowane w danym pojeździe oraz omówimy zasady doboru zamienników opon.

Gdzie możemy najszybciej sprawdzić rozmiar opon?

Najszybszym sposobem na sprawdzenie rozmiaru opon jest jego odczytanie z powierzchni bocznej opony. Znajdziemy tam zarówno rozmiar opon, jak i indeks nośności oraz indeks prędkości. W przypadku zakupu samochodu w salonie samochodowym mamy pewność, że zamontowano właściwy rozmiar opon. Z kolei, w przypadku zakupu używanego samochodu informację o rozmiarze opon należy zweryfikować. Należy sprawdzić, czy rzeczywiście dany rozmiar opon jest zalecany przez producenta. Istnieje możliwość, że poprzedni właściciel samochodu zastosował zamienniki opon, których rozmiar różni się od fabrycznego.

Kolejnym sposobem na sprawdzenie rozmiaru opon jest odnalezienie go na naklejce znajdującej się we wnęce drzwi kierowcy, na klapce wlewu paliwa, na słupku za kierowcą lub wnęce bagażnika. Informację na temat rozmiaru opon możemy również znaleźć w książce obsługi lub instrukcji obsługi pojazdu. Pozostałymi źródłami informacji na temat rozmiaru opon są:

    - strona internetowa producenta opon,

    - dealer samochodów,

    - serwis wulkanizacyjny.

Rozmiary opon podane we wnęce drzwi kierowcy

Czy można dobrać zamienniki opon?

Większość producentów samochodów homologuje do danego modelu samochodu kilka rozmiarów opon i felg. Informację na temat zamienników opon można znaleźć w książce obsługi pojazdu lub u dealera samochodów. Oprócz rozmiaru opon ważnymi parametrami są również indeks prędkości oraz indeks nośności. Parametry te są istotne ze względów bezpieczeństwa. Przekraczanie zalecanej prędkości lub nośności może spowodować zmianę geometrii zawieszenia pojazdu, układu kierowniczego, uszkodzenie nadwozia oraz wysyłanie błędnych informacji do elektronicznych systemów bezpieczeństwa ABS, ASR, ESP, TCS.

Jak dobrać zamienniki opon?

Stosując zamienniki opon należy kierować się następującymi zasadami:

  •  w celu dobrania szerszego rozmiaru opon należy zwiększyć   szerokość opon o 10 mm oraz zmniejszyć profil opony o 5 punktów procentowych,
  • w celu dobrania węższego rozmiaru opon należy zmniejszyć szerokość opony o 10 mm i zwiększyć profil o opony 5 punktów procentowych.

Przykład:

  • Rozmiar źródłowy: 195/60R15, średnica zewnętrzna 615 mm
  • Rozmiar szerszy: 205/55R15, średnica zewnętrzna 606,50 mm, różnica średnic zewnętrznych wynosi -1,4%,
  • Rozmiar węższy: 185/65R15, średnica zewnętrzna 621,50 mm, różnica średnic zewnętrznych wynosi 1,1%.

Średnica zewnętrzna to całkowita wysokość liczona od ziemi do górnej krawędzi wyrażona w mm. 

UWAGA: Ustalając powyższe zamienniki zakładamy, że średnica felgi pozostaje bez zmian.

Powyższe zamienniki opon zostały dobrane zgodnie z zasadą, według której średnica zewnętrzna opony montowanej nie powinna być większa niż 1,5% i nie mniejsza niż 2% od średnicy zewnętrznej opony oryginalnej.

W 2013 roku ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) wprowadziło nową zasadę doboru zamienników opon. Zgodnie z tą zasadą zewnętrzna średnica opony zamiennej musi się zmieścić w przedziale +/-3% różnicy zewnętrznej średnicy teoretycznej (projektowej) i średnicy nominalnej od średnicy zewnętrznej oryginalnej opony.

Zewnętrzną średnicę obręczy obliczamy według poniższego wzoru:

d = dr + 2*h = dr + 2*Sn*ar

gdzie:

d – średnica zewnętrzna opony określona w mm,

dr – nominalna średnica felgi w milimetrach (średnicę felgi w calach należy przeliczyć na milimetry korzystając z przelicznika: 1 cal = 25,4 mm),

h – wysokość przekroju opony,

Sn – nominalna szerokość przekroju opony,

ar – wysokość profilu.

Na podstawie powyższego wzoru obliczamy zewnętrzną średnicę teoretyczną/ projektową opony. Dla rozmiaru 195/65R15 wynosi ona:

d = 15*25,4 + 2*195*0,65 = 634,50 mm.

Nominalna średnica obręczy wynosi 15 cali, czyli 381 mm (15*25,4). Różnica pomiędzy zewnętrzną średnicą teoretyczną/projektową a nominalną średnicą obręczy wynosi 253,50 mm. Ostatecznie obliczamy dopuszczalny zakres średnicy zewnętrznej zamiennika opony:

  • minimalna dopuszczalna średnica zewnętrzna: 634 – (253,50*3%) = 626,40 mm
  • maksymalna dopuszczalna średnica zewnętrzna: 634 +(253,50 *3%) = 641,61 mm

Poniżej podano przykładowe zamienniki opon dla rozmiaru 195/65R15:

Rozmiar Średnica zewnętrzna Minimalna średnica projektowa:
-3%
Maksymalna średnica projektowa:
+3%
195/65R15 634,50 mm 626,40 mm 641,60 mm
185/70R15 640 mm OK OK
205/60R15 627 mm OK OK
215/60R15 639 mm OK OK
225/55R15 628,50 mm OK OK

W celu doboru zamienników opon przy zmianie średnicy kół należy stosować następujące zasady:

  • Zwiększamy szerokość opon o 10 mm, zmniejszamy profil o 10 punktów procentowych oraz zwiększamy średnicę felgi o 1 cal,
  • Zwiększamy szerokość opon o 20 mm, zmniejszamy profil o 20 punktów procentowych oraz o 2 cale zwiększamy średnicę felgi,
  • Zwiększamy szerokość opon o 30 mm, zmniejszamy profil o 30 punktów procentowych oraz zwiększamy średnicę felgi o 3 cale.

Stosując powyższe zasady można ustalić zamienniki dla rozmiaru 195/65R15:

  • 205/55R16
  • 215/45R17
  • 225/35R18

Są to jednak jedynie zamienniki teoretyczne. Przy wyborze rozmiaru kół należy wziąć pod uwagę ograniczenia wynikające z konstrukcji pojazdu i jego charakterystyki.

Dobierając zamienniki opon należy pamiętać o kilku zasadach:

  • W czasie jazdy opony i felgi nie mogą wchodzić w kolizję z częściami nadwozia, zawieszenia oraz układu hamulcowego. Konieczna jest wystarczająca wolna przestrzeń w nadkolu.
  • Felgi nie mogą mieć kontaktu z elementami zawieszenia oraz tarczami hamulcowymi.
  • Opony nie mogą być zbyt wąskie, ponieważ miałoby to negatywny wpływ na przyczepność pojazdu do nawierzchni drogi.
  • Opony nie mogą być zbyt szerokie, ponieważ może mieć to negatywny wpływ na dynamikę jazdy.
  • Nieprawidłowo dobrane średnice zewnętrzne opon mogą zafałszować wskazania prędkościomierza oraz drogomierza. W najgorszym wypadku mogą doprowadzić do szybszego zużycia się elementów zawieszenia oraz układu przeniesienia napędu.
  • Indeks prędkości w przypadku opon zimowych może być niższy niż indeks prędkości w przypadku opon letnich. W takim przypadku kierowca nie powinien przekraczać maksymalnej prędkości zaznaczonej na oponie (w postaci indeksu prędkości).
  • Indeks prędkości na oponach letnich powinien być zgodny z indeksem prędkości na oponach oryginalnych (ewentualnie może być wyższy).
  • Indeks nośności nie powinien być niższy niż zalecany przez producenta (może być wyższy).

Podczas doboru rozmiaru opon należy kierować się zaleceniami producenta pojazdu. Montaż opon zbyt wąskich może pogorszyć ich przyczepność. Zbyt wysoki profil opon może zmniejszyć stabilność pojazdu na zakręcie oraz wydłużyć drogę hamowania. W konsekwencji pogarsza się bezpieczeństwo jazdy. 

W przypadku opon niskoprofilowych (o profilu niższym niż 55) bardzo ważna jest kontrola ciśnienia w oponie. Eksploatacja opon ze zbyt niskim ciśnieniem może doprowadzić do uszkodzenia opony. Ponadto zbyt niskie ciśnienie w oponach pogarsza przyczepność oraz zwiększa spalanie. Konieczne jest utrzymanie wartości ciśnienia zgodnej z zaleceniami producenta pojazdu.

Zasady stosowania opon niskoprofilowych

Decydując się na montaż większych kół należy pamiętać o kilku zasadach:

  • Indeks prędkości powinien być taki sam jak w przypadku opon o standardowym profilu (60, 65, 70, 75) lub wyższy.
  • Indeks nośności powinien być taki sam jak w przypadku standardowych opon lub wyższy.
  • Zaleca się zmiany w zawieszeniu – zamontowanie sportowych amortyzatorów i sprężyn oraz grubszych stabilizatorów. Warto wziąć pod uwagę fakt, iż samochody z homologacją na opony niskoprofilowe mają odpowiednio przystosowane zawieszenie do tego rodzaju opon. Montaż opon niskoprofilowych do samochodu, który posiada homologację na zwykłe opony może negatywnie wpłynąć na zawieszenie.
  • Należy zachować prawidłowe ciśnienie w oponach. Zbyt wysokie ciśnienie może negatywnie wpłynąć na komfort jazdy. Z kolei zbyt niskie ciśnienie może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń opon.

Zalety opon nieskoprofilowych

  • Atrakcyjność wizualna: szersze opony oraz większe felgi poprawiają wygląd samochodu.
  • Poprawa efektywności układu hamulcowego: zwiększenie średnicy felg pozwala na zamontowanie większych tarcz hamulcowych i w konsekwencji skrócenie drogi hamowania.
  • Większa przyczepność: zwiększenie szerokości opon pozwala na skrócenie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Oczywiście poprawa przyczepności w dużym stopniu zależy od zmiany profilu oraz szerokości opony.
  • Poprawa stabilności zachowania samochodu na zakrętach: większa średnica felg oraz niższy profil opon pomagają bezpiecznie pokonywać zakręty przy większej prędkości.

Wady opon niskoprofilowych

  • Większe prawdopodobieństwo uszkodzenia opon i felg: niższa wysokość opon zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia ich. Ponadto, opony o niskim profilu częściej narażone są na uszkodzenia boków. Z kolei felgi zamontowane na oponie o niskim profilu narażone są na uszkodzenie w przypadku wpadnięcia samochodu w dziurę w jezdni.
  • Większa podatność na koleiny: Większa szerokość opon utrudnia pokonywanie kolein. Sztywne boki opony niskoprofilowej utrudniają wyjechanie pojazdu z kolein.
  • Mniejsza odporność na aquaplaning: Szerokie opony są bardziej podatne na zjawisko aquaplaningu. Opona niskoprofilowa zwiększa powierzchnię jej styku z nawierzchnią drogi. W związku z tym bieżnik musi odprowadzić większą ilość wody. W celu zwiększenia odporności na zjawisko aquaplaningu producenci stosują opony o asymetrycznej lub kierunkowej rzeźbie bieżnika.
  • Wyższe koszty: Opony niskoprofilowe oraz felgi o większej średnicy są znacznie droższe od tradycyjnych opon i felg.
  • Wzrost głośności: Większa szerokość opony niesie za sobą zwiększenie hałasu toczenia. Na wzrost głośności opon ma również wpływ kształt bieżnika (zwłaszcza w przypadku bieżników o kierunkowej rzeźbie).
  • Większe spalanie: Szersze opony zwiększają opory toczenia, co w konsekwencji zwiększa spalanie paliwa.

Stosowanie zamienników opon stało się powszechną praktyką. Jednak jedynie montaż opon homologowanych do danego pojazdu może zagwarantować optymalne bezpieczeństwo jazdy oraz nie wpłynie negatywnie na właściwości jezdne pojazdu. Decydując się na stosowanie zamienników opon, może być konieczne dokonanie odpowiednich zmian w zawieszeniu pojazdu. Zapewni nam to zarówno bezpieczeństwo jak i komfort jazdy.

Witryna stworzona na platformie