Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczek) w celu personalizowania treści dla odbiorców. Każdy użytkownik może wyłączyć zapisywanie plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej, co spowoduje, że nie będą gromadzone żadne informacje.

Jaki wybrać bieżnik opon?

 

Przed zakupem opon należy dokonać nie tylko wyboru marki i rozmiaru opon, lecz również należy wybrać kształt bieżnika. Mamy do wyboru bieżniki kierunkowe, asymetryczne i symetryczne. W tym artykule scharakteryzujemy te rodzaje bieżników.

Bieżnik kierunkowy

Opony kierunkowe mają zwykle bieżnik w kształcie litery V. Na obwodzie opon znajdują się szerokie rowki obwodowe, które posiadają wysoką zdolność odprowadzaniu wody oraz lejkowate rowki poprzeczne mające za zadanie usuwać wodę spod opon. Opony o takim kształcie bieżnika bardzo dobrze odprowadzają wodę, dzięki temu zmniejsza się ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu (ślizgania się opon po mokrej nawierzchni). Z tego też powodu bieżniki kierunkowe idealnie sprawdzają się w warunkach jesiennych oraz zimowych.

Szacuje się, że opony kierunkowe są o około 30% skuteczniejsze w odprowadzaniu wody niż opony tradycyjne. Opony kierunkowe muszą być montowane zgodnie z kierunkiem strzałki znajdującej się na powierzchni bocznej opony. Jest to bardzo istotne, ponieważ niewłaściwe zamontowanie tych opon może obniżyć odporność na zjawisko aquaplaningu oraz podczas szybkiej jazdy, doprowadzić do utraty przyczepności. Z kolei, podczas jazdy na suchej nawierzchni niewłaściwie zamontowane opony wytwarzają większy hałas.

Kiedy wybrać opony kierunkowe?

Opony o kierunkowej rzeźbie bieżnika mają dobre właściwości trakcyjne oraz zapewniają krótką drogę hamowania. W związku z tym, coraz częściej są wybierane przez kierowców samochodów sportowych.

Opony kierunkowe warto również wybrać do jazdy po drogach w terenie górzystym lub po nieodśnieżonych drogach. Zaletą tych opon są bardzo dobre osiągi podczas jazdy na mokrej drodze oraz wyższa przyczepność podczas jazdy po suchej nawierzchni. Wadą tych opon jest większa podatność na „ząbkowanie” oraz większy hałas toczenia w porównaniu do pozostałych kształtów bieżnika.

Bieżnik asymetryczny

Opony asymetryczne mają różny wzór bieżnika po obu stronach. Po zewnętrznej stronie zwykle klocki bieżnika są większe i bardziej masywne Dzięki temu zapewniają większą stabilność na zakrętach. Po wewnętrznej stronie bieżnika znajduje się większa liczba rowków, a klocki bieżnika są mniejsze. Zewnętrzna część bieżnika odpowiedzialna jest za stabilność jazdy na zakrętach oraz zachowanie na suchej nawierzchni.

Z kolei wewnętrzna część bieżnika odpowiedzialna jest za odprowadzanie wody (minimalizowanie zjawiska aquaplaningu) lub błota pośniegowego. Opony asymetryczne ze względu na swoją rzeźbę bieżnika nie mogą być zamontowane w dowolny sposób. Na powierzchni bocznej opony znajdują się napisy INSIDE oraz OUTSIDE.  Oznaczenie INSIDE oznacza, że dana strona opony powinna być skierowana do wewnątrz samochodu. Oznaczenie OUTSIDE oznacza, że dana strona opony powinna być zamontowana po tej samej stronie co front felg.

 

Kiedy wybrać opony asymetryczne?

Opony o bieżniku asymetrycznym najczęściej montowane są w samochodach sportowych, limuzynach oraz autach wyższej klasy. Coraz częściej stosowane są jako opony pierwszego montażu w samochodach takich marek jak Porsche, Maserati, Aston Martin oraz Ferrari. W przypadku opon asymetrycznych montowanych w samochodach sportowych, użytkowanych na torach występują opony lewe i prawe. Mają one dodatkowe oznaczenie left i right.

Opony asymetryczne również coraz częściej montowane są w samochodach kompaktowych. Kierowcy ceniący sobie komfort jazdy, cichość oraz dobrą przyczepność podczas jazdy na zakrętach przy dużych prędkościach i zróżnicowanych warunkach jezdnych, powinni rozpatrzyć wybór tych opon.

Ze względu na swój kształt bieżnik asymetryczny coraz częściej stosowany jest do produkcji opon letnich, zimowych oraz całorocznych. Opony asymetryczne ze względu na swoją budowę zapewniają mniejsze oraz bardziej równomierne zużycie bieżnika. Ponadto, dzięki asymetrycznej rzeźbie bieżnika są cichsze niż opony kierunkowe oraz symetryczne. Opony te są również mniej odporne na „ząbkowanie”.

Asymetryczny kształt bieżnika sprawia, że doskonale sprawdzają się podczas szybkiej jazdy oraz ułatwia szybsze i pewniejsze pokonywanie zakrętów.

Wadą opon asymetrycznych jest ich wysoka cena oraz wyższe zużycie paliwa spowodowane większymi oporami toczenia.

Bieżnik symetryczny

W oponach z bieżnikiem symetrycznym obie ich połówki mają ten sam wzór. Opony tego typu są zdecydowanie mniej zaawansowane technologicznie niż opony kierunkowe czy asymetryczne.

Opony o symetrycznym kształcie bieżnika mogą być montowane w dowolny sposób bez rozróżniania na stronę wewnętrzną i zewnętrzną. Bieżnik symetryczny występuje głównie w najtańszych modelach opon.

Kiedy wybrać opony symetryczne?

Opony o symetrycznej rzeźbie bieżnika najczęściej wybierają kierowcy, którzy nie oczekują od opon wysokich osiągów. Polecane są również kierowcom poszukujących dobrego stosunku właściwości jezdnych opon do ich ceny. Opony te najczęściej montowane są w małych samochodach, o niskich osiągach oraz w samochodach dostawczych, które nie rozwijają dużych prędkości.

Największą zaletą tych opon jest stosunkowo niska cena wynikająca z niskich kosztów produkcji. Kolejną zaletą tych opon jest wolne zużywanie się ze względu na niskie opory toczenia. Przekłada się to również na niższe zużycie paliwa.

Największą wadą opon symetrycznych jest słabe odprowadzanie wody, co w efekcie wpływa na wydłużenie drogi hamowania. Opony te, w porównaniu do opon asymetrycznych i kierunkowych, są bardziej podatne na zjawisko aquaplaningu. W związku z tym nie gwarantują dużego bezpieczeństwa jazdy.

Każdy z wyżej opisanych bieżników ma inne właściwości. Dokonując zakupu opon należy kierować się nie tylko ich marką, ale również rzeźbą bieżnika. Zdecydowanie ułatwi to dobór opon dostosowanych do oczekiwań kierowcy.

Witryna stworzona na platformie