Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczek) w celu personalizowania treści dla odbiorców. Każdy użytkownik może wyłączyć zapisywanie plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej, co spowoduje, że nie będą gromadzone żadne informacje.

Komu zawdzięczamy wynalezienie opon?

Przejażdżka starym pojazdem konnym nawet w najbardziej romantycznej scenerii może przyczynić się do powstania wielu siniaków. Wszystko dlatego, że niektóre najstarsze pojazdy zamiast opon posiadały tylko drewniane koła. Jazda po brukowanej nawierzchni nie była przyjemna.

Jednak nawet ludzie pierwotni, którzy używali kół próbowali wymyślić coś, co spowoduje, że płynniej będą one pokonywały. W związku z tym  naciągali na koła zwierzęce skóry.

Jest kilka nazwisk, które przewijają się w historii opon, bez których dalej musielibyśmy naciągać skóry na drewniane koła naszych pojazdów.

Jeśli sugerować się datami, to najpierw pojawił się surowiec, a potem dopiero znalazł swoje zastosowanie przy tworzeniu opon.

Charles Goodyear dokonał przełomowych odkryć dotyczących gumy w 1839 r. Odkrył proces wulkanizacji kauczuka.

Robert William Thomson w 1846 r. opatentował oponę pneumatyczną dętkową.

Benjamin Franklin Goodrich w 1870 r. zakłada fabrykę produkującą opony wraz z laboratorium, w którym prowadzone są badania nad opracowaniem technologi, w której będzie można otrzymywać syntetyczny kauczuk do produkcji kolejnych opon. Udaje się to dopiero w 1937 r.

John Boyd Dunlop w 1888 r. wymyślił oponę pneumatyczną dętkową do roweru.

Andre i Edouard Michelin w 1891 r. stworzyli oponę pneumatyczną z dętką, którą można było rozebrać na elementy, które zostały dostosowane do potrzeb przemysłu samochodowego.

Kolejne wynalazki w dynamicznie rozwijającej się branży oponiarskiej to opona wysokociśnieniowa i niskociśnieniowa.

Po zakończeniu drugiej wojny światowej w firmie, którą założyli bracia Michelin naukowcy odkryli oponę radialną. W 1947 roku w BFGoodrich Rubber Company zostały wynalezione pierwsze opony bezdętkowe. W 1967 roku debiutuje pierwsza opona marki BFGoodrich, która umożliwia kontynuowanie jazdy po przebiciu. W 2000 roku firma Michelin  zaprezentowała swój kolejny wynalazek: oponę z systemem PAX, który umożliwia jazdę na przebitej lub pozbawionej ciśnienia oponie.

Wciąż trwają badania nad stworzeniem idealnej mieszanki gumowej do produkcji opon. Stale konstruowane są nowe kształty bieżnika, który ma zapewnić rewelacyjne osiągi i utrzymać najwyższe parametry jazdy w różnych warunkach użytkowania. Nieprzerwanie testowanych jest wiele metod produkcji, które mają również na uwadze ochronę środowiska.

Bezustannie firmy, które produkują opony rywalizują między sobą i prowadzą wręcz wyścig technologiczny, który ma doprowadzić do wymyślenia opony przyszłości. Kto by pomyślał, że wszystko zaczęło się od kawałka płótna, gumy i smoczka z butelki do karmienia niemowląt, które miały poprawić komfort jazdy dziecka trójkołowym rowerkiem w 1888 roku?

wyszukiwarka opon

Witryna stworzona na platformie