Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczek) w celu personalizowania treści dla odbiorców. Każdy użytkownik może wyłączyć zapisywanie plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej, co spowoduje, że nie będą gromadzone żadne informacje.

Dlaczego należy dokonywać sezonowej wymiany opon? Czym różnią się opony letnie od zimowych?

Zgodnie z polskim prawem minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika opony wynosi 1,6 mm. Niestety taka głębokość bieżnika nie zapewnia bezpieczeństwa na drodze. Opony letnie o głębokości bieżnika niższej niż 3 mm tracą swoje parametry trakcyjne, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Specjaliści zalecają wymianę opon na nowe, gdy głębokość bieżnika wynosi 3 mm w przypadku opon letnich lub 4 mm w przypadku opon zimowych. Continental przeprowadził testy opon, w których wykazał negatywny wpływ płytkiego bieżnika na jazdę samochodem na mokrej nawierzchni. W wyniku przeprowadzonych pomiarów ustalono, że samochód wyposażony w nowe opony letnie (o głębokości bieżnika 8 mm) zatrzymuje się po 42 m. Ten sam samochód wyposażony w opony letnie o głębokości bieżnika 3 mm potrzebuje na zatrzymanie się ok. 52 m. Z kolei samochód jadący na oponach letnich o głębokości bieżnika 1,6 mm zatrzyma się dopiero po ok. 61 m. Powyższy test wskazuje, że dla bezpieczeństwa własnego oraz pasażerów warto dokonywać wymiany opon, a zwłaszcza gdy bieżnik osiągnie głębokość 1,6 mm.

Opony letnie wykonane są ze specjalnej mieszanki gumowej mającej za zadanie wytrzymać wyższe temperatury. Opony te są twarde, odporne na wysoką temperaturę oraz mocniej nagrzewają się od jazdy z dużą prędkością i po gorącej nawierzchni drogi. Opony letnie mają gładką powierzchnię bieżnika, mniejszą liczbę nacięć (lamelek), które dodatkowo są węższe niż w oponach zimowych. W przypadku gdy samochód wjedzie w kałużę, woda dostaje się między gumę a nawierzchnię drogi tworząc warstwę cieczy, na której opony mogą nie zachować przyczepności. W konsekwencji samochód wpada w poślizg – zjawisko to nazywamy aquaplaningiem. Aby przeciwdziałać aquaplaningowi producenci wymyślili opony z szerokimi rowkami, które mają odprowadzać wodę. Dzięki temu woda nie zalega pomiędzy gumą a jezdnią i ryzyko aquaplaningu jest ograniczone do minimum. W niższych temperaturach opony letnie twardnieją, rowki na oponie przestają spełniać swoją funkcję, a guma nie przylega do nawierzchni. Wystarczy odrobina śniegu, aby samochód wpadł w poślizg i spowodował wypadek.

Opony z letnich na zimowe należy wymienić kiedy temperatura spada do ok. 7 stopni Celsjusza. W związku z powyższym w celu zapewnienia bezpieczeństwa jazdy należy wymienić opony z letnich na zimowe najlepiej na początku października.

Opony zimowe, w przeciwieństwie do opon letnich, produkowane są z miękkiej gumy, która jest odporna na twardnienie. Do produkcji opon zimowych stosuje się większą ilość krzemionki, która ma zapewnić lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów, jazdy pod górkę oraz krótszą drogę hamowania. Mieszankę gumową wzbogaca się o dodatkowe substancje, które mają za zadanie uelastycznić gumę. Bieżnik opon zimowych ma bardziej porowatą strukturę, wyposażony jest w większą liczbę nacięć (lameli), charakterystycznych dużych klocków oraz szerokich rowków obwodowych, których zadaniem jest zbieranie i usuwanie śniegu oraz błota pośniegowego. Gęsto rozmieszczone rowki mają za zadanie zapobiegać zalepianiu śniegiem oraz przyspieszyć odprowadzanie wody. Z kolei dzięki większej liczbie nacięć samochód może łatwiej zachować swoją przyczepność w warunkach zimowych.

Pod wpływem wysokiej temperatury opony zimowe niebezpiecznie odkształcają się i sprawiają, że samochód na zakrętach trudniej zachowuje swoją przyczepność, co może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Ponadto stosowanie opon zimowych latem naraża samochód na wcześniejsze zjawisko aquaplaningu oraz wydłuża drogę hamowania. Testy przeprowadzone przez ADAC wykazały, że droga hamowania samochodu jadącego z prędkością 100 km/h na oponach zimowych wydłuża się nawet o 16 m w porównaniu do jazdy z tą samą prędkością na oponach letnich. Kolejnym argumentem przemawiającym za tym aby wymienić opony zimowe na letnie jest szybsze zużywanie się bieżnika. Opony zimowe wykonane są z miękkiej mieszanki gumowej, która pod wpływem wyższej temperatury szybciej zużywa się. Większa głębokość bieżnika opon zimowych zwiększa opory toczenia, co w konsekwencji powoduje większe zużycie paliwa. W celu zapewnienia bezpieczeństwa jazdy opony zimowe należy wymienić na letnie gdy średnia dobowa temperatura przekroczy 7 stopni Celsjusza. Najlepiej dokonywać wymiany opon z zimowych na letnie w marcu lub kwietniu.

Bardzo ważnymi argumentami przemawiającymi za wymianą opon z letnich na zimowe oraz z zimowych na letnie jest nie tylko bezpieczeństwo, ale również komfort jazdy. Zakup dodatkowego kompletu opon nie jest małym wydatkiem. Należy jednak pamiętać, że na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Dokonując wymiany opon dbamy nie tylko o własne bezpieczeństwo, ale również o bezpieczeństwo naszych pasażerów.

Witryna stworzona na platformie