Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczek) w celu personalizowania treści dla odbiorców. Każdy użytkownik może wyłączyć zapisywanie plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej, co spowoduje, że nie będą gromadzone żadne informacje.

Oznaczenia opon

Oznaczenia opon i felg

 

  • AO - Homologacja Audi,
  • B - Homologacja grupy Volkswagen,
  • C1 - Homologacja Dodge Kiper,
  • C - Oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych,
  • cord - Ochrona felgi na ściance bocznej opony,
  • DOT - (Departament of Transportation) właściwości opony są zgodne ze wszelkimi  normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA. Z oznaczeniem tym sąsiaduje dwunastoznakowy kod identyfikacyjny opony lub numer seryjny,
  • DSST - Opona typu Run Flat Dunlopa,
  • "ECE", "E" lub "e" - Opona dopuszczona do użytku na terenie Unii Europejskiej,
  • E4 - opona z homologacją europejską,
  •  EMT - Opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Extened Mobility Tyre - Goodyear),
  •  EXTRA LOAD - Oznaczenie podwyższonej nośności,
  • FP - Ochraniacz felgi,
  • FR - Opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi,
  • G1- Czujnik kontroli cisnienia,
  • G3 - Bieżnik opony z trzema rowkami,
  • G4 - Bieżnik opony z czterema rowkami,
  • INNER - Oznaczenie strony mocowania opony,
  • INSIDE, OUTSIDE - Oznaczenie stosowane w oponach asymetrycznych, oznacza sposób montażu opony: inside - oponę montować w kierunku pojazdu, outside - na zewnątrz pojazdu,
  • K1 - Homologacja Ferrari,
  • LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu,
  • LI - Jest skrótem od Load Index. Wskazuje maksymalną nośność, ładowność opony, wyrażoną w LI, który ma swoje odpowiedniki w kilogramach,
  • LR – Oznaczenie niskich oporów toczenia,
  • LRR- Oznaczenie niskich oporów toczenia,
  • LT - Stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Określa przeznaczenie opon: do pojazdów typu lekka ciężarówka – Light Truck. Umiejscowione jest przed rozmiarem opony,
  • MFS - Oznacza, że opona ma rant chroniący felgę,
  • ML - Opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna),
  • MO - Homologacja Mercedes,
  • M3 lub * - Homologacja grupy BMW,
  • N, N0, N1, N2, N3 - Homologacja Porsche,
  • no lbl - Brak kolorowego napisu na boku opony,
  • OE - Opony na pierwszym wyposażeniu,
  • P – Oznaczenie umieszczone przed rozmiarem, wskazuje na przeznaczenie opony do samochodów osobowych (Passanger - stosowane w USA),
  • RA - Opona dostępna do wyczerpania stanów magazynowych,
  • REAR - opona przeznaczona na tylną oś pojazdu,
  • RF lub Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana. Uwaga: W przypadku opon dostawczych RF jest mniejszym wzmocnieniem niż C, dlatego przed zastosowaniem zalecemy sprawdzenie w instrukcji czy dopuszczalna jest opona RF czy musi być C.
  • RFP – opona posiadająca zabezpieczenie chroniące przed uszkodzeniem krawędzi felgi,
  • R/F lub RFT - opony Run Flat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia),
  • RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu,
  • # - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym,
  • (...) - homologacje do montażu fabrycznego,
  • RPB – zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi,
  • SEAL - opona z systemem samouszczelniającym,
  • SSR [self supporting runflat tyre] - Opona w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia),
  • SI - oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania,
  • TL - Opona bezdętkowa,
  • TWI - Wskaźnik zużycia opony. Oznaczenia te występują w kilku miejscach na obwodzie opony i oznaczają granicę dopuszczalnego prawem zużycia rzeźby bieżnika.
  •  XL - Opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności,
  • ZP – Zero Pressure - opona z systemem umożliwiającym jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza,
  • ZPS - Oznaczenie opon Yokohama, opona typu RUN ON FLAT umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza.

 

Witryna stworzona na platformie